Skip to content

Πρότυπο αυτοκινήτου

18/01/2012

Μολονότι πρόκειται μόνο για εικασία, ο θεατρικός προορισμός αυτού του περίφημου «αυτο-κίνητου» συστήματος που επινόησε ο Ντα Βίτσι είναι πολύ ενδιαφέρον ενδεχόμενο. Οι πρώτες ιδέες για την πτητική μηχανή γεννιούνται στη Φλωρεντία, την νεανική περίοδο του Λεονάρντο, στο περιθώριο μελετών και σχεδίων για μηχανικές φτερούγες αγγέλων και δαιμόνων  φτιαγμένων για θρησκευτικές παραστάσεις, θεατρικό είδος ιδιαίτερα δημοφιλές στη Φλωρεντία του 15ου αιώνα, με το οποίο είχαν ασχοληθεί καλλιτέχνες και μηχανικοί του διαμετρήματος του Φιλίπο Μπρουνελέσκι. Το φύλλο είναι μια τυπική σελίδα εργασίας, στην οποία, όπως και στα πιο ολοκληρωμένα σχέδια που προορίζονται όλες οι λεπτομέρειες, γεγονός που πάντα έβαζε σε σκέψεις όσους έχουν προσπαθήσει να ερμηνεύσουν αυτό το σχέδιό του. Αυτή είναι και μια συνέπεια του χαρακτήρα αυτών των σχεδίων ως σπουδών «υπό εξέλιξη» : ο Ντα Βίντσι αποτυπώνει σε σχέδιο μια συγκεκριμένη ιδέα και στη συνέχεια προσθέτει κάποιες λεπτομέρειες με τις οποίες ασχολείται σε μια ορισμένη φάση. Περισσότερο κι από την περίπτωση των σχεδίων προς παρουσίαση, που συχνά μοιάζουν να εξαντλούνται σε μια διάσταση φανταστική ή έντονα θεωρητική, σε τούτη τη σπουδή είναι αισθητή η παρουσία ενός εργαστηρίου. Τα σχέδια αυτά φαίνεται πως δημιουργούνταν για να εξηγούν στον ίδιο και/ή σε όποιον τον βοηθούσε τον τρόπο κατασκευής του ενός ή του άλλου μέρους του μηχανισμού.

Ο Λεονάρντο ασχολείται με συστήματα μετακίνησης πάνω σε διάφορους τομείς. Ασφαλώς οι πολεμικές μηχανές ήταν ένας από τους τομείς στους οποίους πολύ σύντομα και σε αρκετές περιπτώσεις χρειάστηκε να επιλύσει προβλήματα όπως αυτό της μετακίνησης πυροβόλων μεγάλου βάρους. Εισάγει διάφορες καινοτομίες στον τομέα αυτό [για παράδειγμα, σχετικές με τη διατομή των τροχών ή τον προσανατολισμό τους ]. Κατόπιν αφιερώνεται στα συστήματα μετακίνησης αυτά καθαυτά, και μία από τις μηχανές πάνω στις οποίες εργάζεται συχνότερα είναι η άμαξα σε τρεις τροχούς. Σε ένα σχέδιο της νεανικής του ηλικίας επινοεί ένα ενδιαφέρον σύστημα αυτοκίνησης, το οποίο ετίθετο σε λειτουργία από ένα ή περισσότερα άτομα που βρίσκονταν στο εσωτερικό της άμαξας και χάρη σε ένα έξυπνο σύστημα μετατροπής και πολλαπλασιασμού της κίνησης. Το σύστημα αυτό, αν και πιο προχωρημένο σε σχέση με τις απίθανες άμαξες άμαξες με πανί που κινούνταν με τον άνεμο και περιγράφονταν στα χειρόγραφα κάποιων προκατόχων του τού 15ου αιώνα, βασιζόταν σε ένα μηχανισμό γραναζιών αποτελούμενο από τροχούς και μπομπίνες, που επιβαρύνονταν από τον παράγοντα της τριβής, η οποία θα δυσκόλευε, μέχρι να εξουδετερώσει τελείως, την προσπάθεια των ανθρώπων που ήταν επιφορτισμένοι με την κίνηση, Πιο προχωρημένο είναι επομένως το αυτοκινούμενο σύστημα που προτείνεται στο εξεταζόμενο σχέδιο̇ το σύστημα αυτό στηρίζεται στη χρήση ελατηρίων, μηχανικών εξαρτημάτων τα οποία ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι θα αναλύσει λεπτομερώς στην Πραγματεία περί Μηχανών Μερών [Trattato sugli elementi macchinali] και τα οποία, σε ορισμένες μελέτες, εφαρμόζει και στις πτέρυγες της πτητικής μηχανής.

Advertisements
Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: