Skip to content

Η γέφυρα για την Κωνσταντινούπολη

24/01/2012

Η γέφυρα για την Κωνσταντινούπολη, του Leonardo da Vinci

Στις αρχές του 1500 ο Leonardo μελετά αμυντικά συστήματα της Γαληνότατης Δημοκρατίας εναντίον των Τούρκων. Για τους Τούρκους σχεδιάζει ανεμόμυλους και μια γέφυρα ανάμεσα στην Κωνσταντινούπολη και στο Πέραν. Η γέφυρα σχεδιάστηκε από τον Leonardo για τον Σουλτάνο Βαγιαζήτ Β’, με τολμηρή δομή και μοντέρνα φόρμα. Με συνολικό μήκος 600 βραχίονες έχει πάνω στο νερό μία μόνο καμάρα 400 βραχιόνων. Στα Αρχεία της Κωνσταντινούπολης βρέθηκε η επιστολή προς τον Σουλτάνο από τον Τούρκο Πρεσβευτή στη Γένοβα, με τον σχεδιασμό του « Άπιστου Leonardo».

Οι σχέσεις με την Κωνσταντινούπολη δεν ήταν τόσο δύσκολες όσο θα μπορούσε να σκεφτεί κανείς:  οι κύριοι του σπιτιού του πατέρα του Leonardo ήταν οι Gondi, δραστήριοι στην πρωτεύουσα της Ανατολής,  το 1479 ο Bernardo Baroncelli που επιβουλευόταν της ζωής του Giuliano και του Lorenzo των Μεδικών, εντοπίστηκε στην Κωνσταντινούπολη από όπου είχε διαφύγει και οδηγήθηκε ξανά στην Φλωρεντία για να δικαστεί. Ο Leonardo τον σχεδιάζει και περιγράφει τα ενδύματα του : « Καπέλο από τούλι, μαύρο σατέν γιλέκο».

Επίσης, ο Michelangelo ήθελε να αφήσει την Ιταλία και να πάει να εργαστεί στην Τουρκία. Το  Museo  Ideale έχει σχεδιάσει εκ νέου τη γέφυρα του Leonardo για την Κωνσταντινούπολη, η οποία αποτελεί  σύμβολο ένωσης λαών καθώς και πολιτισμών.

Το 1502 ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι παρουσίασε στο σουλτάνο Βαγιαζήτ Β΄ τα σχέδια μιας γέφυρας που θα ένωνε τα στενά του Βοσπόρου. Ο Βαγιαζήτ Β΄ φαίνεται πως δεν εμπιστευόταν την ιδιοφυΐα του ιταλού πολυτεχνίτη και αμέσως απέρριψε το σχέδιο, θεωρώντας αδύνατη την κατασκευή.

 

 Ακόμα και σήμερα η γέφυρα που σχεδίασε ο Λεονάρντο ντα Βίντσι για το σουλτάνο Βαγιαζήτ Β’, έναν από τους αρχηγούς της οθωμανικής αυτοκρατορίας, προκαλεί το θαυμασμό έστω κι αν δε βρίσκεται στην Κωνσταντινούπολη, όπου αρχικά προοριζόταν, αλλά στην πρωτεύουσα της Νορβηγίας, το Όσλο.

 

Το 1502 η γέφυρα θα ένωνε τις δύο όχθες του Κεράτιου Κόλπου, ανάμεσα στην Κωνσταντινούπολη και στην Πέρα, και θα είχε μήκος 300 μέτρα. Ωστόσο ο σουλτάνος ήταν πεπεισμένος ότι μια τέτοια κατασκευή ήταν αδύνατη. Ο Νορβηγός μηχανικός Βέμπγιορν Σαντ, παθιασμένος με τον Λεονάρντο ντα Βίντσι, αποφάσισε να υλοποιήσει το σχέδιό του. Με τη χρηματοδότηση της εταιρείας που κατασκευάζει τους νορβηγικούς αυτοκινητόδρομους, η γέφυρα πήρε τελικά σάρκα και οστά.

 

Απόλυτα σταθερή χάρη στη δομή των διπλών τόξων, έχει μεγάλη αντοχή ακόμα και στον άνεμο. Διαθέτει τέσσερα στηρίγματα που βρίσκονται σε απόσταση μεταξύ τους, λειτουργώντας και ως αντερείσματα. Όσο για την εμφάνισή της, είναι αρκετά φουτουριστική, όπως τόνισε χαρακτηριστικά στην τελετή των εγκαινίων και η βασίλισσα Σόνια της Νορβηγίας.

Πώς: Αψίδες στήριξης.

Μήκος: 121 μέτρα.

Άνοιγμα Αψίδας: 45-55 μέτρα.

H γέφυρα σχεδιάστηκε από τον Λεονάρντο ντα Βίντσι και κατασκευάστηκε από το Νορβηγό Βέμπγιορν Σαντ. Βρίσκεται στο Όσλο.

 Ομάδα: Οι ερευνητές

Μέλη: Ασλανίδης Ζαχαρίας, Δίγκας Γιώργος, Νικολαϊδης Λευτέρης, Πεχλιβανίδης Θανάσης

Αρχηγός Ομάδας: Σιδέρης Γιώργος

 

Πηγές:

http://www.wikipedia.org/

http://www.leonardobridgeproject.org/

 

Βασική πηγή:

Leonardo da Vinci: Τα μυστικά της δημιουργίας του στην τέχνη και στην επιστήμη

 Μπορείτε να κατεβάσετε την σελίδα σε μορφή MS-Word εδώ

Advertisements
Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: